Szanowni Rodzice !
Nasza dotychczasowa działalność pokazała, że w trudnych sytuacjach społeczność szkolna potrafi działać solidarnie i nikt nie został pozostawiony sam, jeżeli potrzebował pomocy. Chciałam powiedzieć w moim imieniu a myślę, że także imieniu każdego pracownika szkoły, że ta zasada nadal działa i każdy może liczyć na pomoc i wspólne rozwiązanie problemów, które mogą się pojawić. Jeżeli ktoś będzie w trudnej sytuacji proszę pisać/e-dziennik/ lub dzwonić – 602539902.
Pozdrawiam pedagog szkolny Katarzyna Pulcer
Instytucje wspierające;
Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2
Ul. Kosmowskiej 5
Interwencja i wsparcie psychologiczne dla dzieci i dorosłych – 739212739
Sprawy formalne, orzecznictwo, badania psychologiczno-pedagogiczne – 343622424
Drodzy Rodzice!
Z uwagi na epidemię koronawirusa szkoły prowadzą obecnie zdalne nauczanie z wykorzystaniem metod i technik informatycznych. Dlatego tak ważna jest teraz świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu i różnego rodzaju formami aktywności w nim.
Dbając o bezpieczeństwo w sieci przy wykorzystywaniu technologii informatycznych warto przestrzegać ważnych zasad (opracowano na podstawie – www.cyfrowobezpieczni.pl).
1. Pamiętajmy o zainstalowaniu programu antywirusowego i uruchomienie w nim opcji filtrującej szkodliwe treści tzw. filtry rodzicielskie oraz zapory sieciowe.
2. Zwracajmy uwagę na zagrożenia nie tylko przy korzystaniu z poczty elektronicznej czy surfowaniu po stronach WWW – wirusy czy phishing zdarza się także na portalach społecznościowych czy internetowych grach komputerowych.
3. Regularnie zmieniajmy hasła do urządzeń, aplikacji i serwisów internetowych (hasła powinny być odpowiednio długie i zawierać małe, duże litery, cyfry oraz znaki specjalne).
4. Nie otwierajmy załączników e – maili oraz nie klikajmy na adresy internetowe (linki) zawarte w e – mailach pochodzących z nieznanych źródeł – załączniki mogą zawierać szkodliwe programy a linki prowadzić do zarażonych stron internetowych.
5. Korzystajmy z szyfrowanych połączeń z witrynami internetowymi (zamknięta kłódeczka w pasku adresowym przeglądarki).
6. Nie ściągajmy na urządzenia mobilne aplikacji, które nie pochodzą z oficjalnych sklepów – np. Google, Apple.
7. Czytajmy regulaminy usług internetowych, z których korzystamy.
8. Uczulajmy dzieci na „nieklikanie” komunikatów, których nie rozumieją.
9. Nie ściągajmy nielegalnych treści.
10. Nie otwierajmy linków i załączników niewiadomego pochodzenia.
11. Sprawdzajmy czy nasze dzieci nie kopiują i nie podpisują swoim nazwiskiem gotowych wypracowań oraz prac znalezionych w Internecie.
12. Pomagajmy im weryfikować znalezione informacje poprzez sprawdzenie ich w 3 rożnych źródłach.
13. Zwracajmy uwagę na to, aby nie pisały niesprawdzonych informacji
w sieci.
14. Rozmawiajmy z dziećmi o potencjalnych konsekwencjach podejmowanych przez nie działań i zachowań – internetowym Savoir Vivre (Netykieta) – kulturalnym zachowaniu użytkownika mediów elektronicznych (uczulajmy na hejt internetowy – agresywne wypowiedzi, cyberprzemoc, mowę nienawiści).
15. Ustalajmy wspólnie z dzieckiem zasady pracy z komputerem i Internetem. Zwróćmy uwagę na ilość czasu spędzonego przez dziecko przy komputerze. Pilnujmy przerw w korzystaniu z niego, starajmy się, aby to był wypoczynek w formie aktywnej, pomimo konieczności przebywania w domu.
Zachęcamy Rodziców do korzystania z bezpłatnych dostępnych
w Internecie narzędzi i materiałów edukacyjnych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej:
https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
https://lektury.gov.pl/
Drodzy Rodzice!
Nauka to wymagający i trudny proces dla dziecka, zwłaszcza teraz, gdy szkoły prowadzą zdalne nauczanie spowodowane pandemią koronawirusa. Warto je dopingować i motywować na każdym kroku, aby miało szansę odnosić sukcesy. Jak więc zachęcić dziecko do nauki? Istotne jest, aby zostały zachowane właściwe proporcje miedzy nauką, rozwijaniem swoich zainteresowań a czasem wolnym i odpoczynkiem. Żeby praca dziecka w domu była naprawdę efektywna, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka zasad:
- Należy ustalić razem z dzieckiem plan działania: ważne jest, aby wyznaczyć czas na
zabawę i czas na obowiązki. - W czasie nauki dziecku należy robić przerwy, im mniejsze dziecko tym częstszy odpoczynek.
- Przed przystąpieniem do nauki należy przygotować wszystkie niezbędne pomoce, aby w czasie pracy dziecko się nie rozpraszało.
- Należy chwalić i doceniać nawet niewielkie działania związane z uczeniem się.
- Nie należy wyręczać dziecka i wykonywać za nie przesyłanych przez nauczycieli zadań, ponieważ samodzielność daje większą satysfakcję i kształtuje poczucie własnej wartości.
- Należy jak najczęściej rozmawiać z dzieckiem na wszystkie możliwe tematy, nie tylko na temat nauki. To pomoże zbudować dobra relację i poczucie zaufania.
- Motywację buduje się poprzez nagradzanie, nagrody są lepsze od kar. Nawet drobna nagroda w postaci pochwały rodzica może stać się złotym środkiem.
- Najbardziej mobilizuje do nauki fakt, że można ją wykorzystać w życiu codziennym. Jeśli dziecko uczy się np. o zjawiskach fizycznych, należy odnaleźć i pokazać takie zjawiska w otaczającej rzeczywistości.
- Nie należy krytykować dziecka, tylko dodawać mu otuchy, np. używając takiego komunikatu: „… tego można się nauczyć, wierzę, że ty to potrafisz”.
Wrogiem sukcesu jest niska samoocena, do której może doprowadzić sytuacja, gdy dziecko źle o sobie mówi: „jestem głupi”, „nie dam rady”, „i tak mi się nie uda”. Pozytywne myślenie o sobie buduje poczucie własnej wartości i akceptację grupy rówieśniczej. Istotą w zakresie motywowania dzieci do nauki jest chwalenie, akceptowanie,
zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, wychowywanie w atmosferze miłości i szacunku. To sprawi, że dziecko nauczy się doceniać innych, będzie ufać rodzicom i odnajdzie miłość w świecie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoło przeciwnościom.
Pedagodzy szkolni