PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI WYSTĄPIENIA PRZEMOCY I AGRESJI W SZKOLE SMS NOBILITO

Rozdział I

  1. Przemoc to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie przeciw innej osobie, naruszające jej prawa i dobra osobiste, powodujące cierpienie i szkody. Ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary. Nie musi się wiązać z fizycznymi obrażeniami.

  2. Podstawowe formy przemocy to:

    1. przemoc fizyczna – np. bicie, kopanie, popychanie, niszczenie rzeczy, plucie, zamykanie w pomieszczeniach, wymuszanie pieniędzy;

    2. przemoc słowna – np. przezywanie, wyśmiewanie, poniżanie, grożenie, obmawianie, szantażowanie;

    3. przemoc bez słów – np. miny, wrogie gesty, izolowanie.

  3. Wymienione w pkt 2 zachowania mogą wyczerpywać znamiona przestępstw z Kodeksu karnego.

  4. Agresja oznacza skłonność do zachowań niepożądanych, jak np. atak, trudność kontrolowania negatywnych popędów i impulsów skierowanych przeciwko innym osobom, sytuacjom, poglądom. Może przybierać różne formy: od ataków fizycznych, jak przemoc w rozmaitych postaciach, do bardziej subtelnych zachowań m.in. krzyku, agresji słownej, złośliwości zachowania, mimiki czy gestykulacji.

Rozdział II

  1. W każdym przypadku, gdy uczeń jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie szkoły, natychmiast zgłasza jego zaistnienie osobie dorosłej znajdującej się najbliżej zdarzenia:

    1. pracownikowi szkoły,

    2. nauczycielowi,

    3. wychowawcy,

    4. dyrektorowi szkoły.

  2. Uczeń ma obowiązek podporządkować się poleceniom wszystkich pracowników szkoły.

  3. Każdy pracownik szkoły, w zależności od charakteru zdarzenia, ma obowiązek postępować zgodnie z niniejszą procedurą.

Rozdział III

  1. Ustala się następujący sposób postępowania w przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości (np. celowe popchniecie, kopniecie, wyzwanie):

1) pracownik szkoły:

    1. zdecydowanie, nie wdając się w dyskusję, przerywa negatywne zachowanie sprawcy wobec ofiary,

    2. rozdziela strony,

    3. nie dopuszcza do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej,

    4. ocenia zagrożenie i podejmuje decyzję o rodzaju interwencji,

    5. rozmawia z uczniem, zwracając mu uwagę na jego niewłaściwe zachowanie,

    6. zgłasza zaistniałe zdarzenie wychowawcy klasy;

2) wychowawca klasy:

    1. przeprowadza rozmowę z uczniem,

    2. w przypadku, gdy zdarzenie się powtórzy – upomina ucznia oraz dokumentuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym,

    3. w przypadku braku reakcji ucznia na upomnienie – powiadamia rodziców oraz wnioskuje do dyrektora szkoły o objecie ucznia oddziaływaniem psychologiczno – pedagogicznym.

  1. Ustala się następujący sposób postępowania w przypadku czynu o dużej szkodliwości (np. stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego lub innych, uszkodzenie ciała, itp.):

1) pracownik szkoły:

    1. stanowczo, słownie przerywa negatywne zachowanie sprawcy wobec ofiary,

    2. rozdziela strony,

    3. nie dopuszcza do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej,

    4. ocenia zagrożenie i podejmuje decyzję o rodzaju dalszej interwencji,

    5. udziela pierwszej pomocy ofierze zdarzenia i zabezpiecza miejsce zdarzenia,

    6. wzywa pomoc medyczną – w razie konieczności,

    7. powiadamia wychowawcę (w przypadku jego nieobecności dyrektora lub wicedyrektora) o zaistniałym zdarzeniu;

2) wychowawca:

    1. powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałym zdarzeniu,

    2. uczestniczy w wysłuchaniu stron,

    3. wnioskuje do dyrektora szkoły o objęcie ofiary i sprawcy pomocą psychologiczno – pedagogiczną,

    4. w porozumieniu z pedagogiem i dyrektorem szkoły (wicedyrektorem) uzgadnia sankcje w stosunku do sprawcy zdarzenia w oparciu o zapisy Statutu szkoły;

3) dyrektor szkoły:

    1. powiadamia rodziców sprawcy i ofiary o zaistniałym zdarzeniu,

    2. wysłuchuje stron w obecności ich rodziców i wychowawcy,

    3. w przypadku zdarzenia powodującego uszkodzenie ciała wzywa policję,

    4. udziela upomnienia sprawcy zdarzenia,

    5. zapewnia ofierze i sprawcy pomoc psychologiczno – pedagogiczną.

Rozdział IV

W przypadku zachowań przemocowych stosuje się takie same zasady postępowania, jak w sytuacji zachowań agresywnych o dużej szkodliwości.

  1. Pracownik szkoły podejmuje działania uniemożliwiające dalszą agresję, samodzielnie lub z pomocą innych pracowników szkoły odizolowuje sprawcę przemocy od ofiary.

  2. W przypadku okaleczeń lub innego uszczerbku na zdrowiu ofiary udziela się jej pierwszej pomocy przedmedycznej.

  3. Powiadamia się dyrektora, wychowawcę oraz pedagoga szkolnego o zaistniałym zdarzeniu.

  4. Wychowawca lub pedagog powiadamia rodziców ucznia będącego sprawcą przemocy, przeprowadza rozmowę interwencyjną z uczestnikami zdarzenia oraz sporządza notatkę dotyczącą okoliczności zdarzenia, w tym propozycję sankcji wobec sprawcy zdarzenia w oparciu o zapisy Statutu szkoły.

  5. W sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu uczniów dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego pracownik wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia policję.

Rozdział V

W przypadku krzywdzenia dzieci:

Jeśli sprawcą jest pracownik szkoły

1. Kiedy pracownik placówki ośmiesza, dyskryminuje, stosuje mobbing lub nierówno traktuje dziecko podejmowane są następujące kroki:

  1. dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego rodzicami. Ustala się plan pomocy dziecku, zapewniający mu bezpieczeństwo, określa się rolę opiekunów oraz zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, ewentualnie kieruje się rodziców do specjalistycznej placówki wsparcia;

  2. dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę z pracownikiem szkoły i ustala kontrakt zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz informuje o konsekwencjach niewłaściwego zachowania;

  3. ustalone kontrakty są wdrożone a sytuacja monitorowana.

  1. W sytuacji kiedy zaplanowane działania nie przyniosły efektu dyrektor szkoły podejmuje w stosunku do osoby krzywdzącej dziecko działania wynikające z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.

  2. W sytuacji podejrzenia przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka dyrektor szkoły informuje pracownika placówki o posiadanej wiedzy ze zdarzenia oraz informuje o obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury.

  3. W przypadku popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika szkoły dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

Jeśli sprawcą jest osoba ze środowiska rodzinnego

  1. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienie i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

  2. Podjęcie działań interwencyjnych ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniowi, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie lub zagrożone jest jego dobro (zaniedbanie fizyczne, psychiczne, konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka, niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka, rodzic/opiekun prawny nadużywający substancji zmieniających świadomość):

  1. kiedy pracownik szkoły zauważa symptomy krzywdzenia dziecku lub podejrzewa taką sytuację informuje o tym pedagoga lub psychologa szkolnego i/lub dyrektora szkoły;

  2. psycholog lub pedagog przeprowadza rozmowę z dzieckiem, udziela mu wsparcia oraz prowadzi wywiad kierowany dostosowany do wieku dziecka, celem wyjaśnienia podejrzeń i zaobserwowania zaniedbań;

  3. psycholog lub pedagog wraz z dyrektorem szkoły rozmawiają z rodzicem (w przypadku przemocy w rodzinie z rodzicem niekrzywdzącym) i przedstawiają formy i okoliczności krzywdzenia, informują o zachowaniach lub wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia. Omawiane jest rola rodzica w podejmowaniu interwencji i wspieraniu dziecka. Rodzic otrzymuje wsparcie oraz informacje o placówkach świadczących pomoc w sytuacji przemocy lub krzywdzenia. Ponadto ustala się plan pomocy dziecku zapewniający mu bezpieczeństwo, określa się zakres pomocy psychologicznopedagogicznej dla ucznia, ewentualnie kieruje do specjalistycznej placówki wsparcia. Ustala się również kontrakt zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu;

  4. w przypadku kiedy rodzic niekrzywdzący potwierdzi fakt stosowania przemocy wobec dziecka przez drugiego rodzica uruchomiana jest procedura „Niebieskiej

Karty”. Koordynator z ramienia szkoły wypełnia formularz Niebieskiej Karty-A i zawozi go do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. Rodzic niekrzywdzący otrzymuje formularz – Niebieskiej Karty-B. Pedagog szkolny bierze udział w grupach roboczych Niebieskiej Karty;

  1. w przypadku kiedy rodzice nie współpracują ze szkołą i istnieje podejrzenie, że niewłaściwie wykonują władzę rodzicielską dyrektor szkoły składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka;

  2. w przypadku podejrzenia przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

Jeśli sprawcą jest rówieśnik

  1. Wychowawca lub pedagog, psycholog przeprowadza rozmowę z osobą pokrzywdzoną, uczniem agresywnym, świadkami zdarzenia.

  2. Pracownik szkoły sporządza notatkę z zaistniałej sytuacji i przekazuje ją pedagogowi szkolnemu.

  3. Wychowawca informuje rodziców ucznia o jego agresywnym zachowaniu, zwracając uwagę na konieczność przeprowadzenia przez rodziców rozmowy z dzieckiem.

  4. Jeśli zachowanie ucznia nie ulega poprawie, wychowawca zwraca się z pisemną prośbą o zgłoszenie się rodzica do szkoły i podczas spotkania:

  1. przeprowadza rozmowę z rodzicem, pogłębiając wiedzę na temat ucznia, jego rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego,

  2. na prośbę wychowawcy w rozmowie może uczestniczyć pedagog szkolny, psycholog szkolny, specjaliści lub inni pracownicy szkoły w celu analizy przyczyn zaburzonego zachowania ucznia oraz pomagając rodzicom w doborze metod wychowawczych,

  3. wychowawca sporządza notatkę z rozmowy lub kontrakt z rodzicami, które podpisują wszyscy uczestnicy rozmowy.

  1. W celu wyeliminowania zachowań niepożądanych nauczyciele i specjaliści uczący w klasie spotykają się na Zespołach Wychowawczych, podczas których omawiane są trudne zachowania ucznia/uczniów, ustalane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, tworzy się program profilaktyczny dla klasy, program motywacyjny i/lub program modyfikujący trudne zachowania ucznia sprawiającego trudności wychowawcze.

  2. Zaplanowane i wdrożone działania monitoruje się, dokonuje się ewaluacji oraz planuje kolejne kroki oddziaływań.

  3. W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji ucznia z rówieśnikami wychowawca wskazuje rodzicom potrzebę przeprowadzenia specjalistycznych badań psychologicznych, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia ucznia.

  4. W sytuacji, gdy podjęte działania nie przynoszą pożądanego skutku, rodzice nie współpracują ze szkołą, nie dokonują zaleconych badań diagnostycznych, dyrektor szkoły w porozumieniu z pedagogiem i wychowawcą ucznia kieruje wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną ucznia oraz rozważa zmianę planu naprawczego.

Rozdział VI

W przypadku agresji impulsywnej /wybuchu złości/ u ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, należy podjąć działania:

  1. Osoba będąca świadkiem agresywnego zachowania podejmuje działania mające na celu przerwanie zachowania. W razie potrzeby prosi o pomoc innego pracownika szkoły. Niezwłocznie informuje wychowawcę/ nauczyciela lub pedagoga/psychologa.

  2. Wychowawca/nauczyciel lub pedagog/psycholog przeprowadza z uczniem rozmowę interwencyjną, w przypadku „małego wybuchu złości”.

  3. Jeśli wybuch agresji impulsywnej nie zmniejsza się wychowawca/nauczyciel i pedagog/psycholog podejmują interwencje wobec agresywnego ucznia, zmierzające do zaprzestania agresji. W razie potrzeby podejmują działania zapewniające bezpieczeństwo sobie, pozostałym uczniom i uczniowi:

    1. docisk terapeutyczny (polega na chwilowym i częściowym ograniczeniu swobody ruchów);

    2. unieruchomienie (polega na całkowitym pozbawieniu swobody ruchów);

    3. izolacji od grupy (wyprowadzenie ucznia do innej sali lub wyprowadzenie pozostałych uczniów z klasy, w celu wyciszenia dziecka agresywnego).

  4. W przypadku dalszej eskalacji agresji ucznia wychowawca/pedagog/psycholog telefonicznie informuje rodzica o zaistniałej sytuacji i prosi o niezwłoczne przybycie do szkoły.

  5. W przypadku niemożności niezwłocznego przybycia do szkoły rodzica, wychowawca/ pedagog/psycholog po uprzednim poinformowaniu rodzica oraz dyrektora/wicedyrektora szkoły wzywa pogotowie ratunkowe.

  6. Wychowawca/pedagog/psycholog przekazuje informacje o zdarzeniu pracownikom pogotowia.

  7. Ze zdarzenia wychowawca/pedagog/psycholog sporządza notatkę służbową.

  8. Dyrektor szkoły wzywa rodziców ucznia na spotkanie, w celu ustalenia konsekwencji zgodnych ze Statutem szkoły oraz opracowania ewentualnego planu pomocy uczniowi i podjęcia kolejnych kroków oddziaływań wobec dziecka.

Rozdział VI

W sytuacji kiedy nauczyciel/pracownik obsługi jest ofiarą przemocy (znieważenie nauczyciela, upokorzenie), należy podjąć działania:

  1. Nauczyciel/pracownik obsługi, który jest ofiarą przemocy ze strony uczniów, nie powinien ukrywać tego faktu. Powinien natomiast ujawnić zdarzenie, zanim wróci na lekcje do tej samej klasy.

  2. Pokrzywdzony nauczyciel/pracownik obsługi przekazuje informację o zdarzeniu psychologowi/pedagogowi/dyrektorowi szkoły o zaistniałym zdarzeniu związanym z agresją uczniów. Pokrzywdzony nauczyciel/pracownik obsługi sporządza notatkę służbową.

  3. Dyrektor szkoły razem z nauczycielem/pracownikiem obsługi rozmawia z każdym sprawcą przemocy. Każdy uczeń ponosi indywidualną odpowiedzialność za swoje czyny.

  4. Dyrektor szkoły wzywa rodziców uczniów i informuje ich o zdarzeniu.

  5. Sprawcy zostają ukarani zgodnie z zapisami Statutu szkoły.

  6. Jeśli została naruszona godność nauczyciela/pracownika obsługi i zachodzi podejrzenie, że zostało złamane prawo, nauczyciel powiadamia policję.

Close Menu